Monday, February 23, 2009

Evelyna Liang Kan 梁以瑚 (香港)





Evelyna has exhibited extensively around Hong Kong and Asia, in her own personal work she addresses mostly on women’s issues. Her interest has extended into the area of ‘Healing through Art’ using ordinary daily objects to raise concern on relationships between countries and between men.
Recently, her work has shifted back to her own cultural background, and questions the meaning of communication through words and the age old concept of Chinese Painting.

Concept and Statement:
For many years, this is what I believe: Art is Life and it should be for everybody to enjoy. Art should be for the Common people in Common Places. Art should be easily accessible and understood by all regardless of age, gender or race! I also believe in the good nature of mankind, and that all men and women are created equal.


女 x 工 Nu x Gong ( Woman x Work)
女「紅」原作女工,是傳統中國閨秀婦女所作各樣與絲線有關的工。女「工」,女性勝任的工作?只適合婦女作的工?女工人?
「x」是一個代号、是乘數、是末知之數、是love and kisses、是簡寫。如果以「x」代替了「糹」,「女x工」可以說是女性充滿熱誠的工,女性無限量的工作、女性末知之工作,是所有女性或與女性有關工作之縮寫?
在這三八婦女藝術展中,我與两批不同社群的婦女及藝術家們一同為這一個展覽作工。河南周山村的大姐們及深圳大芬村的畫家



河南的大姐們、在當今一方面強謫婦女能撑半邊天的口號下、仍備受輕看。她們的巧手卻把自己幻化成漂亮撲實的仙女,把糹宅紅富貴的牡丹、豐盈綻金的魚、被彩虹飄帶環繞保護着、蓋頭布乘載着她們的愿望、她們手作的產品越過高山走出農村。女紅、為人作嫁衣服時也為自己媒幸福、手工藝產品為人欣賞及肯定,補貼家用之餘也賺來友情、兒女能快樂無憂上學去,她們無畏地站起來、同雙手創建末來!
在當代藝術,當個人被推祟至高位時,我們又会否重新察視在身邊支援着各種藝術情境的人及事、工人、工匠式的手藝我們又是如何看待?
我們生活在一個充滿茅盾的新社會主義市場經濟論下的政治社會文明中,在過多複雜的觀念下,如何能從中抽取一個真正的藝術圖像而不被沉溺淹沒。
工、無數的工、流水作業的工、在一体化集權主義下、個體又能否出現?
在婦女們的繡作中我們看到「紅」「婦女」「牡丹花」等共同体的出現、那樣在大芬村中我們了解的又是那一類的認同?同樣的圖型、不同的手作。
請來三十多位在大芬村為別人作臨摹畫的畫家們、共同塗繪同一張以女性為主題的電腦拼貼畫。臨摹畫家並不是在抄襲、每一張都有着自有的顏色、筆觸及感覺,她/他們在當代市場經濟推動下成就了這一個行業、同樣為自己、家人及社群媒幸福、她/他們的手藝也同樣被肯定。
女x工
女‧藝術‧工

No comments:

Post a Comment